NYHET

Ting tar fortsatt for lang tid både hos nettselskap og NVE

I denne kronikken trekker Tore Morten Wetterhus, administrerende direktør i Glitre Nett, frem tre eksempler på ting som gjør at saksbehandling tar lenger tid. Og fem forslag for å få opp farten

Profilbilde av Tore Morten Wetterhus
De siste årene har elektrifiseringen av samfunnet økt i et betydelig tempo. Elektrifiseringen bidrar til klimakutt, men utfordrer også dagens strømnett. Flere nettselskap har nå innført tilknytnings-stopp i sitt lokalnett, og eksisterende industrikunder får dermed ikke elektrifisert sin virksomhet som ønsket. Det haster med å få bygd ut nok nett i tide.
Det regjeringsoppnevnte Strømnettutvalget og Energikommisjonen konkluderte i sine rapporter med flere tiltak og noen forenklingsforslag for å få fart på nettutbyggingen. Regjeringens handlingsplan for nett hadde også gode intensjoner og forslag. Bransjen gledet seg til å se utviklingen i et regelverk med mer forenklinger og mulighet for raskere utbygging av våre prosjekter.

Hva har skjedd?

Hvordan opplever vi som nettselskap nå fremdriften i disse tiltakene? Har vi fått den ønskede utviklingen med raskere saksgang som skal gi oss nok nett i tide?
Noe har skjedd: Vi har fått en fast-track som gjør at enkle utbyggingssaker får en raskere behandling, og det er bra. Vår generelle opplevelse er imidlertid at ting fortsatt tar tid, både hos oss som nettselskap og hos NVE.
Tid til saksbehandlingen internt hos nettselskapene har økt grunnet strengere krav til forberedelser og etterarbeid for konsesjonssaker. Regelverket er blitt betydelig mer komplisert og skjerpet. Og fra vi sender en konsesjonssøknad til det foreligger konsesjon opplever vi fremdeles at saksbehandlingstiden er lang. I tillegg bidrar klagesaker både på konsesjonssøknader og detaljplaner at vi bruker lang tid på å bygge ut ønsket nett.
Her er tre eksempler på regelverk som er gjennomført og som kan forlenge saksbehandlingstiden:
  • Reglene om samfunnsøkonomiske analyser – fører til forsinkelser i forhold til tidligere, da vi nå må beregne etter en mer omstendelig veileder samt flere alternative løsninger. I en konseptvalgutrednings-fase (KVU) kan dette være mange ulike forslag, og når mange flere alternativ må regnes på enn tidligere øker nettselskapenes saksbehandlingstid.
  • Regelverk og håndbok for konsekvensutredninger er på generelt grunnlag innskjerpet. Kravet om at utreder skal ha minimum mastergrad for å uttale seg innen ulike fagområder gir stor trykk på tilgjengelig konsulenter, samt at vi ikke kan bruke ingeniører i nettbransjen som gjorde slike undersøkelser tidligere. Konsekvensutredningsforskriften har gode poeng, men bør begrenses til de større og lengre sakene. Her savner vi en større differensiering mellom små og større prosjekter.
  • Foreslåtte krav i forslag til endringer i energilov er å gjøre detaljplaner obligatorisk i alle saker. Kravene til detaljplan har innholdsmessig og i omfang blitt svært omfattende, og i praksis umuliggjort parallelle prosesser som man har snakket varmt om i mange år. I tillegg vil et krav om detaljplan i alle saker kunne åpne for unødvendige omkamper ved at det kan klages nok en gang på en klagesak som allerede forvaltningen har avgjort.
Samfunnet trenger nok nett i tide. Vi som nettselskap har mye vi kan forbedre, og vi må jobbe kontinuerlig med tiltak som gjør at vi får ned vår interne tidsbruk knyttet til utbyggingssaker.
Men, politikerne må også vise evne og vilje til å skjære igjennom og iverksette tiltak. Her er noen forslag til forenklinger og tiltak som vi mener kan bidra til dette:
  • Dødtiden i konsesjonsprosessen må vekk! Vi trenger tydelig målsetting og endring fra NVE sin side knyttet til forventet tid på tildeling av saksbehandler og behandlingstid for konsesjonssøknader.
  • Ressursstyring hos NVE må bli mye bedre! Med innføring av «Min side» bør NVE monitorere og publisere dødtid/liggetider og saksbehandlingstider og liknende og bruke det som et styringsverktøy for ressursbehov og allokering.
  • Færre saker må inn i køen hos NVE. Nettselskapene må få flere fullmakter til å gjøre endringer på stasjoner og kabler innenfor gjerde og i tettbygde strøk, det vil si innvilge mer nett i utvidet områdekonsesjon.
  • NVE bør innføre en forhåndskonferanse i alle konsesjonssaker. Dette bidrar til å avklare innhold i søknaden, og hindrer at saker sendes frem og tilbake mellom NVE og nettselskap og unødvendig tidsbruk.
  • Detaljplan bør kun være en melding fra nettselskapet, og trenger ikke eget vedtak som genererer nye klagerunder. Detaljplan må også forbeholdes de større sakene og utelates helt i fast-track tilfeller.
Strømnett med bebyggelse, hav og himmel i bakgrunnen