NYHET
Vil standardisere løsninger for dynamisk struping
Antall ladestasjoner i Norge har eksplodert de siste årene. Det skaper kapasitetsutfordringer i strømnettet. Dynamisk struping av fleksibelt forbruk kan gi plass til mer elektrifisering i eksisterende strømnett mener Glitre Nett.
– Det kreves god nettkapasitet for å elektrifisere et økende antall elbiler og transportsektoren i Norge. For å tilfredsstille ladeetterspørselen utvikles det flere ladeområder langs trafikkerte veier i Norge. Ikke minst ser vi dette langs E39 og E18 gjennom Agder, sier Atle Ripegutu, avdelingsleder systemdrift i Glitre Nett.
Tilknytning på vilkår
Et av områdene Glitre Nett har sett sterk vekst i ladeetterspørselen er ved E18 på Brokelandsheia, litt øst for Risør. Her har det de siste årene dukket opp både nye ladeaktører og ny industri. Effekttoppene i ladeanleggene kan bli store, og driftsmessige forsvarlige vurderinger gjør at disse ladeanleggene ikke alltid kan bli tilknyttet nettet uten en TPV-avtale – tilknytning på vilkår.
Et av områdene Glitre Nett har sett sterk vekst i ladeetterspørselen er ved E18 på Brokelandsheia, litt øst for Risør. Her har det de siste årene dukket opp både nye ladeaktører og ny industri. Effekttoppene i ladeanleggene kan bli store, og driftsmessige forsvarlige vurderinger gjør at disse ladeanleggene ikke alltid kan bli tilknyttet nettet uten en TPV-avtale – tilknytning på vilkår.
– På Brokelandsheia har Glitre Nett sammen med ladeaktørene funnet en løsning som gjør at en kan strupe anleggene istedenfor å koble de helt ut. Ved en slik dynamisk struping av fleksibelt forbruk, kan vi som nettselskap utnytte det eksisterende nettet best mulig, sier Atle Ripegutu, som etterlyser behov for en standardisering for hvordan nettselskapene kan møte kapasitetsutfordringene overfor kundene.
I dag registrerer vi at det er ulike tilnærminger og praksis på hvordan nettselskapene løser dette. Derfor er det behov for en standardisering. Vi må få til gode tilknytningsløsninger som er kostnadseffektive og fungerer bra for både nettselskap og kundene, sier Atle Ripegutu.
Tester ulike løsninger
For ladeselskapet Mer, som ville etablere nye hurtigladere på Brokelandsheia, var alternativet avtale om tilknytning på vilkår og mulighet for struping , eller å ikke bygge ladeanlegg i det hele tatt. Selskapet valgte det første og lever nå godt med løsningen.
For ladeselskapet Mer, som ville etablere nye hurtigladere på Brokelandsheia, var alternativet avtale om tilknytning på vilkår og mulighet for struping , eller å ikke bygge ladeanlegg i det hele tatt. Selskapet valgte det første og lever nå godt med løsningen.
– Både i regionalnettet og distribusjonsnettet har vi ladeanlegg som kan gi oss en flaskehals i nettet som vi er nødt til å håndtere. På Brokelandsheia tester vi nå to forskjellige modeller for dynamisk struping. Målet er at vi kan komme opp med et rammeverk med gode beslutningsverktøy for operatørene til å håndtere en situasjon med kapasitetsutfordringer. Da kan vi raskt etablere en kommunikasjon mot ladeanleggene og vise til hva vi som nettselskap krever, forteller Atle Ripegutu, som ser frem til å få på plass standardiserte løsninger for dynamisk struping i strømnettet.
Prosjektet på Brokelandsheia er en del av forskningsprosjektet
FORSEL
, som ser på hvordan elektrifiseringen kan forseres gjennom tilknytning til nettet med vilkår og leveringspålitelighet tilpasset ulike nettkunder. Se filmen som presenterer prosjektet her: