Spørsmål og svar om HAN port

Spørsmål og svar om HAN-port

Hva er HAN-port?

Alle AMS-målere har en lokal HAN-port (Home Area Network). HAN-porten gir deg som kunde tilgang til relevant informasjon om eget forbruk og kvalitet på strømleveransen. Flere unike tjenesteleverandører leverer smarthjem-tjenester basert på data fra HAN.

Hva koster HAN-port?

Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden. Kostnader til åpning og stenging av HAN-porten dekkes av Glitre Nett.
De ulike tjenesteleverandørene har ulike betalingsmodeller. Noen har kun en etableringskostnad, og andre har både etableringskostnad og abonnementskostnad.

Hva skjer med dataene mine?

  • Du som kunde har eiendomsrett til data som leveres over HAN-grensesnittet.
  • Det er du selv som bestemmer hvem som skal kunne koble seg til HAN-grensesnittet, og som dermed har tilgang til dataene. Du kan velge å bruke dataene selv, eller gi en ekstern tredjepart adgang til dataene.
  • Hva dataene brukes til, hvor lenge de lagres samt hvordan de eventuelt kan slettes, bestemmes av deg eller avtales mellom deg og den eksterne tredjeparten.
  • Glitre Nett tar ikke imot, lagrer eller behandler data som leveres over HAN-grensesnittet.

Hva med sikkerhet?

Alle data som leveres over HAN-grensesnittet er ukryptert. Det er du som kunde som er ansvarlig for fysisk sikring av HAN-grensesnittet, og data som leveres ut av HAN-porten.
Ved åpning av HAN-porten overtar du selv alt ansvar i forhold til tilkoblet utstyr, personvern, bruk, lagring og sikring av data som hentes ut via dette grensesnittet.

Hvor kan jeg bestille utstyr til HAN-porten?

Glitre Nett leverer ikke utstyr for tilkobling til HAN-porten, eller smarthjem-tjenester. Vår rolle er å gjøre dine forbruksdata tilgjengelig via HAN-porten. Vi har, som en nøytral netteier, ikke anledning til å anbefale leverandører av utstyr som kan kobles på HAN-porten. Du kan finne aktuelle leverandører på hjemmesiden til

Hvorfor virker ikke utstyret?

Dersom tilkoblet utstyr er ustabilt eller ikke virker, bør du først kontakte leverandøren av utstyret.
Vi anbefaler å bruke ekstern strømforsyning til HAN-utstyret.