Spørsmål og svar om HAN port
Spørsmål og svar om HAN-port
Hva er HAN-port?
Alle AMS-målere har en lokal HAN-port (Home Area Network). HAN-porten gir deg som kunde tilgang til relevant informasjon om eget forbruk og kvalitet på strømleveransen. Flere unike tjenesteleverandører leverer smarthjem-tjenester basert på data fra HAN.
Hva koster HAN-port?
Alle data som kan sendes via HAN-porten skal stilles kostnadsfritt til disposisjon for kunden. Kostnader til åpning og stenging av HAN-porten dekkes av Glitre Nett.
De ulike tjenesteleverandørene har ulike betalingsmodeller. Noen har kun en etableringskostnad, og andre har både etableringskostnad og abonnementskostnad.
Hva skjer med dataene mine?
- Du som kunde har eiendomsrett til data som leveres over HAN-grensesnittet.
- Det er du selv som bestemmer hvem som skal kunne koble seg til HAN-grensesnittet, og som dermed har tilgang til dataene. Du kan velge å bruke dataene selv, eller gi en ekstern tredjepart adgang til dataene.
- Hva dataene brukes til, hvor lenge de lagres samt hvordan de eventuelt kan slettes, bestemmes av deg eller avtales mellom deg og den eksterne tredjeparten.
- Glitre Nett tar ikke imot, lagrer eller behandler data som leveres over HAN-grensesnittet.
Hva med sikkerhet?
Alle data som leveres over HAN-grensesnittet er ukryptert. Det er du som kunde som er ansvarlig for fysisk sikring av HAN-grensesnittet, og data som leveres ut av HAN-porten.
Ved åpning av HAN-porten overtar du selv alt ansvar i forhold til tilkoblet utstyr, personvern, bruk, lagring og sikring av data som hentes ut via dette grensesnittet.
Hvor kan jeg bestille utstyr til HAN-porten?
Glitre Nett leverer ikke utstyr for tilkobling til HAN-porten, eller smarthjem-tjenester. Vår rolle er å gjøre dine forbruksdata tilgjengelig via HAN-porten. Vi har, som en nøytral netteier, ikke anledning til å anbefale leverandører av utstyr som kan kobles på HAN-porten. Du kan finne aktuelle leverandører på hjemmesiden til
Norsk elektronisk komite (NEK).
Hvorfor virker ikke utstyret?
Dersom tilkoblet utstyr er ustabilt eller ikke virker, bør du først kontakte leverandøren av utstyret.
Vi anbefaler å bruke ekstern strømforsyning til HAN-utstyret.
Vi anbefaler å bruke ekstern strømforsyning til HAN-utstyret.