Faktura
Mottar du en faktura som inneholder både nettleie og strømforbruk fra din strømleverandør?
Da har din strømleverandør en gjennomfaktureringsavtale med Glitre Nett.
Har du spørsmål om innholdet på fakturaen, betalingsutsettelse eller vil endre adresse? Da må du ta kontakt med selskapet som har sendt deg fakturaen.
På
Min side
kan du se din nettleiefaktura.Faktura
Glitre Nett fakturerer hver måned. Dersom din strømleverandør har gjennomfaktureringsavtale med oss, vil du motta en samlet faktura for strøm og nettleie fra din strømleverandør. Du kan se en liste over hvilke strømselskap som har gjennomfaktureringsavtale med oss
her
.Har ikke din strømleverandør en slik avtale, kan du motta faktura fra oss på flere måter:
- Faktura i posten: Du mottar din faktura på bankgiro i posten.
- Faktura på e-post: I stedet for papirfaktura får du en e-post som inneholder informasjonen du trenger for å betale regningen.
- eFaktura: Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank og velg eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle). Du kan lese mer om dette påhttps://www.efaktura.no/privat
Elektroniske fakturaer til bedrifter
Også bedrifter kan spare tid, penger og miljøet ved å motta elektronisk faktura fra Glitre Nett! Vi benytter standarden Elektronisk Handelsformat (EHF) som gjør det enkelt å sende og motta elektroniske fakturaer.
For å kunne motta elektronisk faktura fra oss må du ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på EHF-formatet. Deretter må du inngå en avtale med et aksesspunkt. Et aksesspunkt er en formidler av elektroniske dokumenter og kan sammenliknes med et elektronisk postkontor.
Slik fungerer EHF
- Vi sender EHF-fakturaen til aksesspunktet som vi har avtale med
- Aksesspunktet slår opp i adresseregisteret over fakturamottakere (ELMA)
- Aksesspunktet sender EHF-fakturaen til ditt aksesspunkt
- Du mottar EHF-fakturaen
Du finner mer informasjon om EHF
her
.Purring og inkassovarsel
Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og gebyr i henhold til gjeldende lovverk.
Vi benytter Svea som samarbeidspartner for inkassotjenester. Logg derfor inn på
Svea sin Min Side
dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.Vi gjør oppmerksom på at alle krav med forfall før 20.08.2024 er sendt fra vår tidligere samarbeidspartner Kredinor. Spørsmål til disse rettes til
Kredinor
Klage på din nettleiefaktura
Er det noe du ikke er enig i på faktura du har fått fra oss? Da må du ta kontakt med oss.
Vi ber om at du sender en skriftlig klage. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva klagen gjelder.
Vi ber om at du sender en skriftlig klage. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva klagen gjelder.
Glitre Nett er tilknyttet Elklagenemnda. Dersom det oppstår en konflikt om avtale/betaling som ikke løses direkte mellom deg og Glitre Nett, kan du klage til
Elklagenemnda
.Spørsmål og svar om faktura
Hvor melder jeg fra om endring av fakturaadresse?
De aller fleste mottar en samlet faktura for både strøm og nettleie fra sin strømleverandør. Det er derfor avsenderen av fakturaen som kan svare på fakturaspørsmål og hjelpe deg med endring av fakturaadresse og lignende.
Om du mottar faktura direkte fra oss, kan du logge inn på Min side for å melde om endring av fakturaadresse.
Om du mottar faktura direkte fra oss, kan du logge inn på Min side for å melde om endring av fakturaadresse.
Kan jeg opprette avtalegiro?
Dersom du ønsker å opprette eller avslutte avtale om eFaktura eller avtalegrio må du kontakte din bankforbindelse.
Fakturavarsel på e-post bestiller du enkelt på
Fakturavarsel på e-post bestiller du enkelt på
Min side
dersom du mottar faktura fra oss. Husk å kontrollere at din e-postadresse er oppdatert i forbindelse med bestilling.Kan jeg få betalingsutsettelse?
Dersom du ønsker betalingsutsettelse på din nettleiefaktura må du ha en strømavtale som ikke tilbyr gjennomfakturering, eller du står med
leveringspliktig strøm
hos oss. Å utsette fakturaen kan du gjøre selv på
Min side
, eller du kan benytte vårt kontaktskjema
.Når blir tilgodebeløp på fakturaen utbetalt?
Har du en strømleverandør med gjennomfaktureringsavtale vil tilgodebeløpet trekkes fra strømfakturaen din.
Dersom du mottar nettleiefakturaen direkte fra oss, vil du få tilgodebeløpet utbetalt av oss. For at du skal få beløpet ditt utbetalt må vi ha kontonummeret ditt. Dersom du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi deg å logge inn på
Dersom du mottar nettleiefakturaen direkte fra oss, vil du få tilgodebeløpet utbetalt av oss. For at du skal få beløpet ditt utbetalt må vi ha kontonummeret ditt. Dersom du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi deg å logge inn på
Min side
for å registrere kontonummeret ditt. Tilgodebeløpet ditt blir utbetalt senest ved forfallsdato på nettleiefakturaen din.Hvorfor har jeg ikke fått tilgodebeløpet mitt utbetalt?
Det kan være flere grunner til at du ikke har fått utbetalt ditt tilgodebeløp.
- Du har en strømleverandør med gjennomfaktureringsavtale. Da vil tilgodebeløpet bli trukket av strømregningen din i stedet for at det blir utbetalt.
- Vi har ikke kontonummeret ditt. Vi sender jevnlig ut e-poster og brev til kunder vi mangler kontonummer til. Logg inn påMin sideog registrer ditt kontonummer.
Hvorfor får jeg en faktura på 0 kroner?
Når strømstøtten er høyere enn beløpet på nettleiefakturaen din resulterer det i et minusbeløp, og eFaktura sendes derfor ut som en faktua på kr 00,00. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe med eFakturaen i nettbanken. Pengene utbetales til kontonummeret ditt.
Kan jeg få fakturaen i nettbanken i stedet for på Vipps?
Dersom du ikke ønsker eFaktura i Vipps må du selv skru av innstillingene for dette i Vipps-appen.
- Åpne Vipps
- Klikk deg inn på Profil
- Gå videre inn på Regninger og eFaktura og velg det som passer ditt ønske.
Når blir eFaktura tilgjengelig i min nettbank?
Samme dag eFaktura produseres går det ut en e-post fra BBS til kunden. Da får du varsel om at eFaktura snart er tilgjengelig i nettbanken. Dersom du ikke har mottatt eFaktura i din nettbank innen ti dager fra du mottok varslet, eller har andre spørsmål om eFaktura må du kontakte banken din.
Kan jeg ha eFaktura når jeg har flere nettbanker?
eFakturaavtale følger personnummeret ditt og ikke bank eller kontonummer. Derfor vil eFaktura komme i alle dine nettbankene dine. Når du betaler en eFaktura fra ønsket konto, vil eFakturaen samtidig forsvinne fra de andre nettbankene dine. Dersom du sletter en eFaktura i en nettbank, vil den også bli slettet i de andre nettbankene.
Kan jeg kombinere eFaktura og avtalegiro?
Det er mulig å ha en kombinasjon av eFaktura og avtalegiro. Ved en slik kombinasjon vil fakturaen bli sendt direkte til din nettbank, og beløpet vil bli trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato som en vanlig avtalegiro.
Hva er EHF-faktura?
EHF-faktura er en elektronisk faktura som sendes direkte fra avsender til mottakers økonomisystem. Det benyttes av statlige, kommunale og private virksomheter for mottak av regninger.
Hvem kan motta EHF-faktura?
For at Glitre Nett skal kunne opprette EHF-faktura for din bedrift, må bedriften være registrert i Elma-registeret.
Dersom bedriftens strømleverandør har gjennomfaktureringsavtale, må du kontakte strømleverandøren for mottak av EHF-faktura.
Dersom bedriftens strømleverandør har gjennomfaktureringsavtale, må du kontakte strømleverandøren for mottak av EHF-faktura.