Klage på spenningskvalitet
Har du hatt problemer med spenningen over tid? Send oss en melding!
Ved akutte hendelser som for eksempel oppstår i forbindelse med uvær, som halv spenning og lignende, kan du ta kontakt med vår Feilmeldingstelefon 38 60 72 72. I slike tilfeller bør du slå av strømtilførsel (sikringer) for å unngå skader på elektriske apparater.
Spenningsfeil over tid
Opplever du blinking i lys, feil på elektrisk utstyr, eller bortfall av strøm i deler av huset over tid? Da kan en mulig årsak være at det er noe feil med spenningen i det elektriske anlegget. Kilden til spenningsfeilen kan være flere steder; ute i strømnettet til Glitre Nett, hjemme i ditt eget anlegg, hos andre som er tilknyttet strømnettet, og i enkelte tilfeller kan det også være feil i strømmåleren.
Send oss melding
I tilfeller hvor spenningsvariasjonene har pågått over tid, vil Glitre Nett foreta undersøkelser for å lokalisere feilen. For at vi skal kunne hjelpe deg best mulig, ber vi deg sende inn en spenningsklage.
Når vi har mottatt skjemaet, vil vi undersøke saken og ta kontakt med deg. Vi kan foreta beregninger eller målinger og eventuelt fastslå om årsak er i ledningsnettet til din bolig eller bedrift.
Spørsmål og svar om spenningskvalitet
Definisjon på spenningskvalitet
Spenningen må ha en viss kvalitet for at den skal kunne benyttes og ikke ødelegge elektriske apparater. Den skal være i henhold til grenseverdier angitt i «
Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet
».Den mest kjente og brukte grensen er «tillatt langsom spenningsvariasjon» som er et krav om at spenningen i tilknytningspunktet skal ligge innenfor pluss/minus 10 prosent beregnet av 230 V eller 400 V, målt som gjennomsnitt over ett minutt. I et 230 V nett kan da spenningen ligge innenfor 207 og 253 V i tilknytningspunktet. Vær oppmerksom på at spenningen ute i installasjoner kan være utenfor disse grensene på grunn av spenningsfall i kundens eget anlegg.
Variasjoner i spenningen
Spenningsfall og andre endringer i spenningen kan være både raske og langsomme. De raske spenningsvariasjonene er vanligvis forårsaket av forbruksutstyr eller motor som trekker høy strøm når de slås av eller på i eget hus eller hos nabo. Det kan også skyldes feil i elektrisk utstyr. Langsomme spenningsvariasjoner kan være at spenningen varierer f. eks fra 240 V om sommeren til 220 V om vinteren eller tilsvarende mellom natt og dag.
Et annet forhold kan være at det lokale strømnettet ikke lenger har tilstrekkelig kapasitet etter flere års forbruksøkning. Da kan til slutt også mindre strømuttak fra utstyr skape synlige variasjoner i lysstyrken. Spenningskvaliteten til våre kunder er med andre ord et resultat av et samspill mellom kundenes eget forbruk og kapasiteten som strømnettet er bygd for.
Strømnettet er tradisjonelt bygd for uttak av effekt, og ikke innmating. Solcelleanlegg kan derfor føre til høye spenninger på dager med mye sol og lite belastning i nettet.
Hvordan kan jeg merke spenningsvariasjoner
Dårlig spenningskvalitet kan forårsake følgende forhold:
1. Blinking og/eller endringer i lysstyrken i lamper.
I slike tilfeller er normalt variasjonen i spenningen ikke så stor at det skaper problemer for elektrisk utstyr som er tilknyttet det samme strømnettet. Normalt ligger spenningen innenfor grenseverdiene.
2. Funksjonsfeil i elektrisk utstyr.
Funksjonsfeil i elektrisk utstyr kan oppstå når utstyret ikke fungerer som det skal eller kobler seg ut i kortere eller lengre periode. Spenningen er normalt utenfor grenseverdiene. Årsakene kan variere, for eksempel svakt strømnett grunnet lang avstand til transformatoren, høyt strømforbruk eller feil i selve utstyret.
Tiltak for punkt 1 og 2 som du selv kan prøve er å benytte ekstrautstyr som tilpasser strømtrekket, som for eksempel mykstarter eller frekvensomformer for motor.
3. Havari på elektrisk utstyr.
Dette kan skje når spenningsforholdene blir alvorlige, for eksempel under lynnedslag eller feil i strømnettet. I verste fall kan det forårsake brann eller branntilløp. Også forringelse av isolasjonen i eldre eller støvutsatt utstyr kan skape problem med lysblink og ”radioknitring” før totalt havari som også kan ende i brann.
Noen enkle råd
Her er noen enkle råd om hva du kan gjøre for å bidra til godt samspill mellom strømnettet og ditt elektriske utstyr:
- Kjøp kun CE-merket elektrisk utstyr som er merket med spenning 230 V +/- 10 % (dvs. innenfor 207 til 253 V).
- Hvis mulig, velg trefaset elektrisk utstyr når utstyret krever mer enn 16 A sikring
- Utstyr med motoreffekt over 2,3 kW enfase kan trekke flere ganger høyere startstrøm enn strømmen ved vanlig drift. Begrens startstrømmen med mykstarter eller frekvensomformer
- Monter trefase kontakter i garasje, kjeller, hobbyrom, etc. både i 230 og 400 V installasjon
- Rådfør deg med installatør ved installasjon av fast montert utstyr og pass alltid på å fordele lasten likt mellom fasene
- For å lade en elbil med strøm over 10A, må du ha en egen industrikontakt eller ladeboks i samsvar med den norske standarden NEK 400. Installatøren bør kontakte Glitre Nett før det gjøres valg av ladekapasitet og installasjon. Vi vil være behjelpelig med å fastslå strømstyrken og kapasiteten ved inntaket.
Jeg er plusskunde, og inverter kutter ved produksjon
Dersom du opplever at inverter kutter når det produseres mer strøm, må du sende inn skjema for spenningsklage. Skjemaet finner du på Min side. Når vi har mottatt skjemaet, vil vi undersøke saken og ta kontakt med deg.
Nyttig informasjon i en slik sak vil være innstilling og type inverter, hvor mange kWp anlegget kan produsere, dimensjon på kabel mellom inverter og strømmåleren og lengden på kabelen mellom inverter og strømmåleren. Vi ønsker også informasjon om forventet maksproduksjon.
Jeg har fått skade på elektrisk apparat, hva gjør jeg?
Dersom du har fått skade på elektriske apparater og vil kreve erstatning, må dette meldes til ditt forsikringsselskap.